Ardbeg – Början på en ny era

Text: Henric Madsen | Foto: Ardbeg Distillery | Av: MalterMagasin

Bildkälla (0van) : Scottish Licensed Trade News

För många har Ardbeg Distillery en alldeles speciell plats i deras hjärtan. Kanske har det att göra med att destilleriet har rest sig från ruinens brant och återuppstått i en skepnad som förr ingen trodde var möjligt. Kanske har det att göra med de stora personligheterna som jobbar där.

När beskedet kom att Mickey Heads skulle sluta som Distillery Manager i mars 2020 så mottogs det med nästan en kollektiv chock för alla Ardbeg fans. Mickey hade styrt destilleriet i tretton år och var en stor profil – inte bara för Ardbeg utan i hela whiskyvärlden.

Direkt efter beskedet började rykten gå online om vem som skulle axla rollen som Distillery Manager. Många trodde att det skulle vara någon inom LVMH Moët Hennessy och de flesta var övertygade att det skulle vara någon från The Glenmorangie Distillery – få gissade rätt.

Den som efterträdde Mickey var Colin Gordon och han kom från Ardbegs närmsta granne – Lagavulin.

”Många som jobbar på destillerierna i Skottland har börjat i lagerhusen och sedan gått vidare in i produktionen och jobbat sig upp men jag tog en annan väg kan man säga,” berättar Colin.

Colin kommer från Perthshire och bodde i närheten av Pitlochry där både Blair Athol och Edradour Distillery är belägna. Han gick i skolan i Aberfeldy och då passerade han destilleriet med samma namn varje dag till och från skolan. Kanske är det närheten till dessa destillerier som gjorde att även när han var ung så gillade han whisky.

 

”2004 pluggade jag biologi i Aberdeen och när vi gick ut på puben så var jag den enda i gänget som beställde en Single Malt,” säger han.

En studiekamrat på universitetet i Aberdeen tipsade Colin om att Edradour sökte destilleriguider under sommaren och tyckte att Colin skulle söka då han var så intresserad av whisky.

”Jag sökte jobbet och fick det. Så hela den sommaren spenderade jag på Edradour och guidade turister och besökare,” berättar Colin. Jag mötte människor från hela världen och fick verkligen en förståelse för hur brett whiskyintresset är. Vid den här tiden var Edradour ett av Skottlands minsta destillerier och de producerade endast cirka 90 000 liter per år men det var helt fantastiskt. Jag blev verkligen helt förälskad i hur man tillverkar whisky.

Colin insåg att det var en hel vetenskap att producera whisky och hans kärlek till whiskyhistoria hjälpte också till att göra så hans förälskelse blev ännu djupare.

”Jag har också en förkärlek till whiskyhistoria och Edradour platsar ju perfekt in där då det grundades 1825.”

Efter den sommaren så bestämde sig Colin för att han ville jobba med whisky på något sätt, men trodde främst att han skulle börja som skiftarbetare i något lagerhus och kanske inte som manager.

”Efter att ha gått ut universitet så var jag ute och

”Bland mina vänner var jag den enda som älskade single malt whisky.”

reste något år,” berättar Colin. ”Först var jag i Thailand ett tag och sedan ett år i Australien där jag jobbade och faktiskt blev erbjuden ett medborgarskap. Men jag tackade nej då jag ville ju hem till Skottland och koka whisky,” skrattar han.

2009 kom han tillbaka till Skottland med en plan att börja på Heriot-Watt och kursen Brewing and Distilling som så många andra inom den skotska whiskyindustrin.

”När jag nästan skulle ta steget och börja plugga igen så träffade jag min blivande fru Rosie och hon kom från en liten ö strax utanför Oban som heter Easdale så jag följde med henne dit och bodde där några år. Men till slut så kände jag att det var nu eller aldrig så jag skrev in mig på kursen på Heriot-Watt,” berättar han.

Detta var precis i vågen när alla hantverksbryggerier blommade upp i Skottland så intresset för att bli ölbryggare var stor, men Colin fokuserade på att lära sig allt han kunde om att destillera whisky.

”När jag gick på Heriot-Watt så fanns det två examensprogram som man kunde söka till,” berättar Colin. ”William Grant’s and Sons erbjöd ett program och Diageo ett annat och jag sökte till Diageo då de hade flest destillerier i sin portfölj. Jag ville ju ut och jobba flera olika destillerier men kanske främst i Speyside eller på Islay,” fortsätter han.

Colin fick komma på intervju och där förklarade de att deras upplägg var att han efter examen skulle jobba ett år med förpackningar, ett år inom inköp och ett år med destillering men det var inget som han var intresserad av.

”Jag gjorde klart att jag kände mig inte jättesugen på att jobba ett år på en buteljeringslina utan jag ville ju göra whisky, vilket de förstod,” säger Colin. Men de kontrade i stället med att de kunde tänka sig att ta in mig för att gå som trainee manager på ett destilleri i stället – och det lät ju väldigt intressant.

Han tackade ja till erbjudandet och gav sig i väg upp till Dalwhinnie för att träffa Bruce Mackenzie som idag har gått i pension men då var han Distillery Manager.

”Diageos traineeprogram stäckte sig över tre år och jag fick jobba på en rad olika destillerier. Jag var på Islay hos Caol Ila i nio månader och en sväng i Speyside men även på Roseisle Distillery vilket även blev mitt sista destilleri som jag jobbade som trainee på,” säger Colin. Diageo tyckte att jag var fullärd och jag fick frågan vart jag helst skulle vilja jobba någonstans.

Då hans fru kommer från västkusten och Colin verkligen älskade tiden då han jobbade på Islay så förklarade att det var helst där han ville jobba.

”Diageo sa bara att det inte var ett problem, om jag ville jobba på Islay så skulle de fixa det på något vis,” säger Colin. ”Min placering blev inte riktigt som jag hade tänkt mig då jag fick jobb på Port Ellen Maltings och jag ville ju jobba på ett destilleri. Nu med facit i hand så var det helt rätt för mig att börja där. Allt börjar med kornet och att verkliga lära sig hur kornet och mältningen går till var otroligt bra. Och så fick man ett bra kontaktnät på Islay också.”

Det var via jobbet på Port Ellen Maltings som Colin först kom i kontakt med Mickey Heads på Ardbeg.

Förutom att leverera rökt malt till Diageos egna destillerier på Islay, Caol Ila och Lagavulin, så gick tre laster per vecka till Laphroaig och tre laster per vecka till Ardbeg.

”De var ju våra kunder och vi hade bra kontakt, oftast så var det jag som ringde och bad om ursäkt till Mickey för att kvaliteten på malten var lite sämre än beräknat,” skämtar han.

Efter att ha jobbat på Port Ellen Maltings i lite mer än fem år så dök tjänsten som Distillery Manager på Lagavulin upp och Colin som hela tiden hade längtan efter att jobba med whisky sökte och fick den.

”Jag började på Lagavulin i juni 2018 och kände mig hemma direkt,” säger Colin. ”Äntligen fick jag jobba med whisky och vilket destilleri att göra det på. Vi hade ett fantastiskt team och jag trodde nog att jag skulle vara kvar för alltid,” fortsätter han. ”Men det var något med Ardbeg som hade en speciell dragningskraft så när besked kom att Mickey skulle sluta så sökte jag tjänsten – och tack och lov så fick jag den,” suckar han nöjt.

Som vi nämnde tidigare älskar Colin whiskyhistoria och Ardbegs historia var något alldeles speciellt.

”Det faktum att Ardbeg har rest sig som fågeln Fenix ur askan och kommit till en position som nästan inget annat destilleri har idag är ju snudd på magiskt,” säger Colin. ”Och det skadar ju inte heller att whiskyn har en fantastisk balans mellan den kraftfulla sotiga röken och de runda härliga kryddiga citrustonerna. Ardbeg har en helhet som jag älskar och jag kommer nog inte flytta på mig igen – jag är här på Ardbeg för att stanna,”

slår han fast med ett leende.

Nu har det gått två år sedan Colin började som Distillery Manager och han har kommit in rollen på ett bra sätt, men i början var det nervöst att möta Ardbegs fans.

”Mickey är ju något av en rockstjärna i whiskykretsar och den rollen var det jag mest var nervös över,” säger Colin. ”Jag minns första gången jag var på Ardbegs Open Day under Fèis Ìle 2013 så såg jag hur folk samlades runt Mickey på gårdsplanen och de tog selfies och jag frågade min kompis som då var med mig vem det där var och jag fick redan på att han var Distillery Manager. Vanligtvis är den rollen ganska tråkig och det är en massa pappersarbete men på Ardbeg är det något helt annat.”

Även om Colin var Manager på Lagavulin innan så är det inte samma sak somatt vara Manager på Ardbeg.

”På Lagavulin så hade jag några provningar och folk kom fram för att byta några ord, men Ardbegs fans är i en helt annan nivå, vilket naturligtvis är fantastiskt kul,” säger Colin. ”De är passionerade på en helt annan nivå.”

För Colin var pandemin den mjukstart som han behövde för att komma in i rollen på rätt sätt.

”Även om pandemin var grym på alla sätt så var det ändå ganska skönt att den första Fèis Ìle som jag var med på i rollen som Distillery Manager för Ardbeg var online,” säger Colin. ”Det gav mig tid att hitta min roll och mitt tillvägagångsätt för att axla detta ansvar vilket var skönt.”

”Ardbegfans är något helt exceptionellt. De är passionerade på en helt annan nivå”

Ardbeg Traigh Bhan Batch 4
Flera av de stora destillerierna på Islay fyller sin New Make på tankar och skeppar i väg det till fastlandet där faten sedan fylls – men inte Ardbeg. Ardbeg har valt att göra hela processen lite extra krånglig.

”Vi både fyller och tömmer faten på plats här på Ardbeg Distillery på Islay,” säger Colin. ”Vi har ungefär 20 000 fat i lagerhusen runt destilleriet men vi har ännu fler på fastlandet. Det vi gör är att vi sänder i väg en del fat för lagring på fastlandet och sedan tar vi tillbaka dem till Islay när det är dags att tömma dem och sedan skickar vi tillbaka whisky för buteljering tillbaka till fastlandet. Och jo, vi vet att det låter galet,” skrattar Colin. ”Och det måste finnas någon ekonomiperson i företaget som sliter sitt hår dagligen över denna hantering. Det är något vi gör och har gjort sedan 1997.”

I marknadsföringen så påstår de att denna batch är ’buteljerad under en fullmåne’ och det är delvis rätt.

”När vi tömde faten på Islay, och därmed stoppade lagringsprocessen, så var det en fullmåne den kvällen,” klargör Colin. Så det är inte ’marketing fluff’ utan det är faktiskt sanningen – med en viss modifikation,” ler han.

Den första batchen valde Mickey Heads ut, den andra fick Jackie Thompson välja. Bill Lumsden valde den tredje och nu var det Colins tur att göra urvalet.

”Batch ett var magisk och verkligen satte ribban högt vad vi ska förvänta oss av Traigh Bhan. Faktum är at den var så populär så vi har inte ens några flaskor kvar i vårt lager här på destilleriet,” säger Colin. ”Batch tre hade mer citrustoner och för batch fyra så ville jag ha en lite fylligare version.”

Traigh Bhan Batch 4 innehåller fler sherryfat än de tidigare batcherna. Det är en blandning av refill ex-bourbonfat och refill ex-olorosofat.

”Bill Lumsden och Gillian Macdonald som jobbar i vårt blendning labb valde ut ett antal fat som möjligtvis skulle kunna ingå i en batch av Traigh Bhan och så fick jag göra ett val som jag tyckte om,”

berättar Colin.

Det han valde är en Ardbeg som har en rökighet som går mer åt trärök än kolrök men med en intakt sötma.

”Jag tyckte att balansen mellan ex-bourbon och ex-sherry var riktigt spännande och så är röken något annorlunda än vad man är van vid när det kommer till Ardbeg,” berättar Colin. ”Det påminner mer om rök från brinnande ved än från kol. I smaken så finns de klassiska tonerna som jag brukar hitta i Ardbeg såsom mentol och eukalyptus med en viss röksötma.”

Balansen mellan den kraftfulla röken, med sin oljighet och sotighet, och citruskaraktären som Ardbeg är kända för kommer fram väldigt bra i Traigh Bhan Batch 4.

”Det är en fantastisk serie och jag är stolt över att vara en del av den nu när jag valde ut Batch 4,” säger Colin. ”Och just 19 år är en bra ålder för Ardbeg tycker jag. Då har alla smaker och doftar balanserat sig och gift ihop sig på ett fantastiskt bra sätt.

Just Ardbeg och åldersangivelser har varit lite varierande under de senaste tio åren. Ardbeg 10 Year Old är ju deras Core Ragne och de har kommit ut år efter år men under resan så har de släppt rad buteljeringar som saknar åldersangivelse – därför blev många nästan chockade när de släppte en 19 åring som skulle ingå i deras Core Range.

”Ardbeg 10 är ju vår grund som vi står på,” säger Colin. ”Många av de andra utgåvorna som vi har släppt har varit mer smakdrivna än åldersdrivna men jag skulle vilja påstå att det skedde en förändring efter att vi släppte Wee Beastie. Det är en ung Ardbeg och vi tyckte att det är bättre att vi är tydliga med det så vi skrev ut det på etiketten. Så vi kommer att jobba vidare med att sätta ut ålder på etiketten när vi tycker att det behövs men vi kommer samtidigt att släppa en rad olika NAS, No Age Statement, buteljeringar i framtiden. Men under tiden tycker jag att vi tillsammans njuter av Traigh Bhan Batch 4,” avslutar Colin.

”Balansen mellan bourbon och sherry faten är riktigt spännande”

Text: Henric Madsen | Foto: Ardbeg Distillery | Av: MalterMagasin

Shares

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker. Du skall därför vara minst 20 år för att besöka den.

Jag är under 20 år.