Intervju med Emma MacHarrie

Bild: kilchomandistillery.com

”Många av destillerierna hjälpte Kilchoman när det först startades upp och utan den hjälpen skulle vi inte vara i den position vi är idag.”

Då konkurrensen ökar inom whiskyindustrin, vad är Kilchomans plan för att öka era marknadsandelar?
Försäljningen av Kilchoman har ökat stadigt sedan vi började släppa whisky 2009. Vi kommer att fortsätta att fokusera på whiskyn och det som gör Kilchoman unikt, förhoppningsvis fortsätter folk att njuta av resultatet.

Vart ser du Kilchoman om 10 år?
Under de senaste åren har vi gjort en hel del expansionsarbete på destilleriet och lyckats fördubbla vår produktion, så jag ser inga drastiska förändringar i vår storlek under de närmaste åren. Jag hoppas att vi fortfarande kommer att stå fast vid samma värderingar för destilleriet som gör det unikt. Odla vårt eget korn, buteljera allt på plats, låta allt mogna på Islay.

I en bransch som ständigt växer tror jag att det är viktigt att komma ihåg hur vi ifrån början kom till den position vi är i, genom att fokusera på nytillverkad sprit av god kvalitet som vi kan låta mogna under kortare perioder och ändå skapa något med djup och karaktär. Att försöka att inte fokusera för mycket på åldern gör att Kilchoman sticker ut och jag ser det som mycket svårt för oss att göra många äldre buteljeringar under de kommande 10 åren eftersom de flesta av våra fat är relativt unga.

I grund och botten hoppas jag att vi ändrar väldigt lite i hur vi gör saker och ting eftersom det är det som gör Kilchoman speciellt. Som ett nytt destilleri kan det vara lätt att ryckas i att prova allt och se vad som är möjligt, men du måste bibehålla en tydlig vision.

Då whiskyn ifrån Islay börjar stiga i pris, hur ser du på er prissättning framöver? Kommer ni att höja priserna också?
Priserna har gått upp under de senaste åren på grund av många externa faktorer som ligger utanför vår kontroll. Jag tror att man kommer att se att prissättningarna kommer vara mycket mer stabila under de närmaste åren.

Som destilleri vill du göra ditt bästa för att hålla din whisky prisvärd, särskilt ditt kärnsortiment.  Det har skett en liten ökning av våra priser under det senaste året eller två på grund av de extra produktionskostnaderna. Vi skickar också allt från destilleriet buteljerat så det tillkommer en extra kostnad för att få det från Kilchoman till vart det än behöver gå.

Vi hoppas att priset inte kommer att fortsätta att stiga eftersom vi vill hålla Kilchoman tillgängligt. Jag tycker också att whisky ska köpas för att avnjutas och delas. Ingen kommer att vilja öppna en flaska om det kostar dig en mindre förmögenhet och du kommer definitivt inte att vilja dela med dig av den!

Hur stor inverkan har Calmacs färjor på er distribution och logistik?
Eftersom jag själv är från Islay har jag vuxit upp med att känna uppgivenheten av att få sin färja inställd och hur frustrerande det kan vara. Det är dock mycket lättare att boka om min lilla bil på båten än en stor lastbil som transporterar förnödenheter till destilleriet och eftersom vi buteljerar allt själva också måste vi få tillbaka det till ön.

Det kan ha en riktig dominoeffekt på allt du gör. Jag tror att vi ofta accepterar att det bara är en del av att bo på en ö och driva ett företag, men utan färjorna som fungerar som de ska, blir det otroligt svårt att hantera allt vi gör på Kilchoman, från att sälja boskap, köra turer, frakta whisky och producera sprit.

Port Ellen skulle ha öppnat i år, och inom en snar framtid kommer ytterligare 4 destillerier att öppna sina dörrar. Naturligtvis kommer det att ta dem ett par år innan de kan buteljera något, men hur ser du på den ökade konkurrensen? Dels för er egen skull, men också för ön och dess turism?
Eftersom Kilchoman är ett nytt destilleri i sig känner jag inte att vi kan klandra någon annan för att vilja göra samma sak, och vad är bättre att göra det än Islay!

På en så liten ö tror jag inte att vi ser någon annan som en konkurrent. Många av destillerierna hjälpte Kilchoman när det först startades upp och utan den hjälpen skulle vi inte vara i den position vi är idag. Men infrastrukturen och det dagliga utmaningarna på ön som vi kämpar med, bara för att klara de just nu 9 destillerierna så jag tror att de nya kommer att kämpa  än mer med logistiken för att få saker på och av ön samt få dit personal.

Titta bara på alla turister som kämpar redan nu för att ta sig till och från Islay med färjor som ställs in, boenden som är dyra och alla pengar som spenderas på whiskyn, detta i kombination med att många EU-turister inte ens kan ta med sig så mycket hem på grund av nya regler. Då måste du alltid se till att ditt varumärke sticker ut och just nu tar alla destillerier på Islay med sig något annorlunda till bordet.

Jag tror att så länge som de nya destillerierna har en unik skillnad och är medvetna om de svårigheter de skulle möta med att skaffa förnödenheter, då ser jag det inte som konkurrens och önskar dem lika mycket framgång som Kilchoman har fått av att vara ny på ön.

Shares

Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker. Du skall därför vara minst 20 år för att besöka den.

Jag är under 20 år.